Reklam i The Sims? Tänk på barnen!
Ett par mammor gnäller idag i Aftonbladet över att H&Ms nya klädkollektion går att köpa som tilläggspaket till The Sims. De tycker att det är för mycket press överallt annars i samhället, och vill inte att detta ska finnas i spel också. Barnreklam är ondska. Att få små oskyldiga barn att vilja ha märkeskläder är fel och elakt.
Jaha? När jag gick på mellanstadiet ville man också ha märkeskläder. Det var långt innan The Sims kom. Troligtvis gällde detsamma när min mamma gick på mellanstadiet också. Och långt före det. Jag är väldigt skeptisk till att pressen på barnen ökar av att deras simmar får fler kläder att välja mellan. Jag är fullt övertygad om att grupptryck är det som sätter mest press på barn i den åldern - så satsa på att utveckla deras självkänsla istället för att skydda dem från reklam.
Det roliga är att detta inte är någon ondskefull barnreklam som smyger sig på ungarna när föräldrarna sover. Det här är ett expansionspaket till spelet som man betalar för. 129 kr kostar spelet på CDON. Ett barn som har dessa pengar, och kan köpa spelet utan att arga-mamma säger nej, har uppenbarligen fått ett förtroende av sina föräldrar. Jag är övertygad om att de inte kommer att sitta och gråta över att de inte kan få alla kläder de sett i sitt nya reklamspel. Speciellt inte eftersom spelet enbart innehåller vuxenkollektionerna, och riktar sig till de 79% av spelarna som är över 18 år.
Jaha? När jag gick på mellanstadiet ville man också ha märkeskläder. Det var långt innan The Sims kom. Troligtvis gällde detsamma när min mamma gick på mellanstadiet också. Och långt före det. Jag är väldigt skeptisk till att pressen på barnen ökar av att deras simmar får fler kläder att välja mellan. Jag är fullt övertygad om att grupptryck är det som sätter mest press på barn i den åldern - så satsa på att utveckla deras självkänsla istället för att skydda dem från reklam.
Det roliga är att detta inte är någon ondskefull barnreklam som smyger sig på ungarna när föräldrarna sover. Det här är ett expansionspaket till spelet som man betalar för. 129 kr kostar spelet på CDON. Ett barn som har dessa pengar, och kan köpa spelet utan att arga-mamma säger nej, har uppenbarligen fått ett förtroende av sina föräldrar. Jag är övertygad om att de inte kommer att sitta och gråta över att de inte kan få alla kläder de sett i sitt nya reklamspel. Speciellt inte eftersom spelet enbart innehåller vuxenkollektionerna, och riktar sig till de 79% av spelarna som är över 18 år.
2 kommentarer:
Slutklämmen säger mkt, vad gäller målgrupp osv, men det är ändå något läskigt med reklam riktad mot barn. Det är så otroligt effektivt. Samtidigt är det tack vare detta, och tack vare att jag och mina föräldrar sa "tro inte på allt du ser" (*mycket* förenklat) som mina syskon har fått integritet och kritiskt tänkande.
Man kan inte lagstifta bort reklam och tro att de sedan ska hantera det bra när de är vuxna, om de aldrig exponerats tidigare. Man kan, och enligt mig bör, däremot lagstifta kring vilka uttryck reklam får ta.
Jag är tveksam till att rikta reklam till barn, men de som spelar Sims är ju ändå så pass stora att det inte borde vara något problem.
Sedan råkar det vara ett par stycken som gnäller och råkar få utrymme i Aftonbladet. De flesta tycker nog att det är ganska larvigt.
Skicka en kommentar