10 juni 2007

Vecka 23

Den här veckan har det, utöver tidigare nämnda Hoodsfred och Swedish Game Awards, hänt ganska många saker. Det har varit sjukt varmt och det är jobbigt för då vet man att nu är det sommar.

I onsdags var jag ute och åt glass och gick en massa. Och så såg jag klart på Heroes. Jag har visserligen bara sett 7 avsnitt eller så; några i mitten och nu de tre sista. Känns inte som att jag har missat särskilt mycket däremellan. I onsdags var jag dessutom på två olika demonstrationer: Först "Ryt till mot Nazismen!" som arrangerades av Nätverket mot rasism. De hade tapetserat halva stan med flygblad med tigrar på veckan innan, och då är det inte mycket annat att göra än att gå dit! Därefter var jag vid Folkets marsch, men mer om vad som hände där har Wille redan skrivit en förträfflig text om.

Generellt sett tycker jag dock att demonstrationer är ganska meningslösa. Visst är det fint att ta ställning och visa vad man tycker, men att skrika och gapa förändrar inte världen. Klipp dig och skaffa ett jobb istället. Eller starta en blogg! Chansen att påverka någon på så vis är nog större. Fredliga demonstrationer är jag absolut inte negativ till, det är fint att folk tycker saker, men sämre är det med sådana aktioner där aktivisterna inte bara har åsikter utan dessutom förstör. SvD rapporterar till exempel om hur aktivister blockerade alla infartsvägar till G8-mötet tidigare i veckan. Deltagarna fick flygas in med helikopter - miljön till ära. Trots alla rapporter har jag inte förstått vad det var aktivisterna ville få fram. Vad var det tänkt att leda till ...?

Igår var det Stockholm Marathon. Jag var i stan och åt sushi och glass, men såg inte loppet. Däremot möttes jag av resultatet när jag kom hem: Philip Bandawe från Zimbabwe vann, och jag mindes att han gjorde det förra året också. Det fick mig att kika lite på tidigare års vinnare.

Under de 28 år som tävlingen har hållits har 23 olika personer vunnit, om vi bara tittar på männen. Bara fem av dessa har varit svenskar. En har varit finne, två har varit amerikaner, tre har varit engelsmän. Tolv har varit afrikaner! Vad är det som får dem att åka ända till lilla Sverige för att springa Stockholm Marathon? Vad vinner man egentligen?

Idag har det regnat lite! Alldeles nyss, och knappt ett par minuter. Men enligt SvD var det "ett oväder som drog in över Stockholm på söndagskvällen." Men det kanske är så att jag bor för långt söderut för att drabbas av sådana väderchocker, som Expressen nog skulle ha uttryckt det.

Appropå att bo: på Bloggkartan kan man pricka in sin blogg. Själv bor jag i Tumba.

1 kommentar:

Anonym sa...

Årets g8 protester gick under parollen "Make Poverty History" och att det förstörs något när man blockerar ett möte är en högst subjektiv åsikt, man kan även se det som ett försök att förhindra skadliga beslut.

Angående att starta en blog och skriva om sakerna som är fel i samhället så är ju det en utmärkt idee.

Men det politiska samtalet får aldrig abstraheras så att inte alla ur arbetarklassen kan deltaga, att någon visar sin åsikt på gatan är minst lika mycket värt som att någon akademiker skiver något fyndigt och drar paralleller till Deleuze.

Att försöka flytta fokuset från att visa sina åsikter publikt i demostrationer till att debatten förs på bloggar och ledarsidor är ett sätt att förflytta makten från folket till de som är akademiskt skolade och har enkelt att uttrycka sig i skrift.