10 juni 2007

Datorspel - inget för tjejer.

Swedish Game Awards är en tävling för spelutvecklare. Prisutdelningen hölls förra helgen i Kulturhuset, i samband med en mindre mässa. Totalt delades 130 000 kr ut i prispengar!

Många utställare var där och visade upp sina skapelser, gjorde reklam för sina skolor, delade ut godis eller bara minglade. Sverok ifrågasätte normativiteten i spel. En övervägande majoritet av alla protagonister i TV-spel är vita män, och detsamma kunde sägas om besökarna på SGA.


Jag och kotte var där, utklädda till The Great Giana Sisters. Med nyinköpta peruker och klädsel i gräslig färgkombination var det förvånansvärt många som lyckades identifiera oss utan problem. Och trots att detta spel från det förlorade 80-talet, av inte helt oförklarliga skäl, anklagats för att vara en Super Mario Bros-ripoff är dessa kvinnliga karaktärer mycket mer självständiga än de flesta vi fått se i senare tids datorspel.


SvD ifrågasatte avsaknaden av tjejer i samband med SGA, men ... Är det konstigt att nästan bara killar spelar tv-spel när en så stor del av alla kvinnliga spelprotagonister är lättklädda, storbystade tjejer som gärna springer runt utan BH? Aj. Var är realismen? Vilken kvinna med vett i skallen skulle springa runt och döda orcher iförd ringbrynjebikini?

Jag har väldigt lätt för att tröttna på spel, och ofta beror det på att de är enformiga och inte känns ett dugg genomtänkta. Förra veckan spelade jag Max Payne, och så långt jag kom i det spelet hann jag träffa på en (1) enda människa som inte försökte skjuta ner mig. Visst, det är ett skjutspel, men tycker någon verkligen att det är kul i längden? Om jag hade velat ge upp och överlämna mig till polisen så hade jag inte kunnat göra det, för karaktärerna skjuter först och frågar sen.

Ett annat problem kan vara att i de spel där man faktiskt kan välja att spela som kvinna (och detta val innebär någon skillnad i spelet) så har den kvinnliga halvan av spelet inte alls ägnats lika mycket energi som den manliga. Just nu spelar jag Baldurs Gate 2, ett spel där man kan ha en romans med andra karaktärer i spelet. Som kvinna finns det bara en enda person jag kan ragga på. Hade jag istället valt att spela en manlig karaktär så hade jag haft tre snygga tjejer att välja på. Spelet i övrigt vimlar av manliga karaktärer, så hur svårt hade det varit att lägga in några till? Eller är det kanske så att man som kvinna bara får dejta den pryda riddarwannaben för att minska risken att bli gravid? Man kan ju inte dras med en unge i ett spel där man ska slåss mot monster.

Det finns bara två spel som hållit mig sysselsatt överlägset mycket längre än några andra (bortsett från tämligen linjära äventyrsspel och Age of Empires 2) och det är The Sims och Harvest Moon: Friends of Mineral Town. I The Sims ska man vattna blommor, städa och laga mat. I Harvest Moon ska man odla potatis, mata sina höns och rensa ogräs. Dessutom kan man köpa köksmaskiner man egentligen inte har råd med från TV-shop. Det är stabila och vardagsnära spel! Man kan göra alla de där sakerna man borde göra, men man behöver inte resa sig från datorn.

Inga kommentarer: