13 maj 2008

Factlab och bussköer

Idag har jag funderat ganska mycket, men två saker tycker jag är roliga nog att nämna här:

Det första är bussköer. Människor som köar för att kliva på en buss som inte har dykt upp ännu. Det tycker jag är bra! Att vänta på sin tur är trevligt, även om man kanske bör låta passagerarna med åkkort kliva på först om man planerar att ta lång tid på sig med betalning. I innerstan är de här bussköerna någorlunda respekterade. Det är en slags informella köer: det är inte petnoga att man håller sig till sin plats, men de flesta försöker ändå upprätthålla någon form av turordning. Jag har däremot noterat ett särskilt fenomen i dessa köer som är väldigt underhållande, speciellt när det gäller blåbussarna. Blåbussarna har nämligen oftast digitala skyltar som visar hur många minuter det är kvar tills bussen ska gå. Trots det händer det med jämna mellanrum att det dyker upp någon, ofta en medelålders dam, som går fram till skylten i början av kön och låtsas titta väldigt intresserat på tidtabellen. Man vet aldrig, den kan ju visa en annan tid än realtids-klockan där uppe! Poängen är att personen i fråga med största sannolihet sedan råkar glömma bort att det fanns en kö, och blir kvar där längst fram. Det är roligt hur måna vuxna människor kan vara om att få komma ombord först!

En annan sak som är rolig idag är DNs nya tjänst Factlab. Den gör det roligt att själv hitta fakta på nätet. Det är ju trevligt, men smaka på ordet! Factlab. Det är alltså en faktabank där besökarna kan hitta och jämföra fakta ur en bunt olika statistikdatabaser. Men vilken anglofil fick den urbota korkade idén att döpa tjänsten till Factlab? Fanns det verkligen inga svenska alternativ som skulle kunna fungera ihop med resten av DNs hemsida?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tanken att man ska låta personer med busskort gå på bussen innan om man tänkte ta lång tid på sig med betalningen har jag aldrig riktigt förstått.

Betalningen kommer ju inte att gå snabbare för att någon annan har gått på innan, och jag ser inget direkt skäl till att personer med busskort skulle ha mer rätt till en sittplats än sådana utan.

Det skulle möjligtvis vara att folk tycker det är trevligare att vänta inne i bussen än utanför, iom att vätetiden ändå kommer bli lika lång.

Men uppväger verkligen trevligheten i att vara i bussens turordningen?

devilkitten sa...

Jag är av en helt annan åsikt. Om jag har glömt att gräva fram plånboken eller på annat sätt drar ut på min betalning så låter jag folk gå förbi. Dels för att det går snabbare att få iväg bussen om inte alla måste vänta på mig, och dels för att jag anser det vara en vänlig gest mot de som står bakom mig och faktiskt är beredda med kort eller pengar eller biljetter.

Wilhelm Raab sa...

Jag är så smart, så jag har en lösning! Man ställer sig lite vid sidan av medan man betalar, och på så sätt kan folk glida förbi samtidigt.