04 mars 2008

Idioti från Nordea

Nu har Nodea gett mig en ny säkerhetslösning, som ska ge mig en modern och flexibel lösning med hög säkerhet och flera funktioner. De har alltså tagit steget ut och bytt till en kortläsare som genererar koder för att logga in på internetbanken, någonting som andra banker haft sedan länge. Problemet är att jag inte vill ha den. (Dessvärre spärrades alla mina engångskoder i samma ögonblick som jag testade den.)

Kortläsaren är stor som en miniräknare och ryms därför inte i min plånbok. Det innebär att jag ofta kommer att glömma bort att ha den med mig, och jag är inte alltid hemma när jag behöver göra bankärenden.
Skrapkoderna satt istället på ett kreditkortsstort plastark som passade perfekt i plånboken och jag alltid visste var jag hade. Och säkerheten hade jag inga klagomål på: För att kunna logga in med engångskoderna behövde man även ett annat lösenord, som var unikt för internetbanken. Nu räcker det att stjäla mitt visa-kort och min pinkod till detta för att kunna tömma mitt konto.

Teknologi innebär tyvärr inte alltid förbättringar. :(

Läs även andra intressanta bloggar om: , .

Inga kommentarer: