20 februari 2008

Dialog Stockholm

Hemsidor med på tok för mycket information blir lätt svårnavigerade och otroligt dåligt användaranpassade. Ett typexempel är Stockholms stads hemsida. Därför blir jag glad när jag ser att en ny är på gång, och ännu gladare blir jag när jag ser att de låter människor vara med och påverka. Redan nu, under utvecklingsskedet! Istället för att slänga fram en utvärderingsenkät när sidan är färdig och i drift har de tagit initiativet till något helt otroligt bra. På dialog.stockholm.se kan man följa utvecklingen steg för steg, och komma med kommentarer och feedback på sakerna de för tillfället håller på att arbeta med.

Det hela har gjorts i bloggform, något som de allra flesta internetanvändande svenskar troligen är vana vid idag, så det är enkelt att hitta senaste nytt och att kommentera. Människorna som utvecklar sidan är aktiva och kommer med feedback på kommentarerna, och det är väldigt kul att se att utomstående människor är delaktiga och både lämnar egna förslag och utvecklar andras.

Mycket beröm till stadsledningskontoret för detta initiativ!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för ditt besök på min blogg och hjälpen att hitta en bild. Den är utlagd nu. Har läst lite i din blogg. Trevlig blogg, förresten. Jag vill hålla med dig om att val av kalender är jätteviktig. Förr ville jag prompt ha den jag var van vid, helst en hel dag på en sida. Numera skriver jag allt i mobilen. Där gör jag mina listor, i "utkorgen" eller i "anteckningar" Ha det bra.