15 maj 2007

Miljöbesparande åtgärder

Förra veckan fick vi snålspolande munstycken installerade på dusch och vattenkranar här hemma. Det är vår hyresgästförening som fått för sig att de ska spara 50 000 kr om året på att göra av med mindre vatten. Jättebra för miljön! Men personligen tror jag att det är ren bullshit. Det är helt hopplöst att försöka duscha med ett sådant munstycke. Det kommer bara hälften så mycket vatten, så för att lyckas tvätta håret behöver jag duscha nästan dubbelt så länge. Det hade säkerligen fungerat fint om jag varit korthårig, men det är jag inte. Att tvätta håret i den duschen är som att borsta tänderna med en sån där "extra soft"-tandborste för småbarn.

Jag räknade lite på siffrorna, baserat på att jag duschar i snitt sju minuter per gång, fem dagar i veckan. Jag tvättar bara håret varannan gång ungefär, så ibland tar det längre tid och ibland kortare. Om jag istället skulle duscha tio minuter per gång, fem gånger i veckan men med ett snålspolande munstycke kommer jag att få det här resultatet:

"Du minskar din användning av varmvatten med 261 kWh och du minskar dina värmekostnader med 274 kr om året genom att ändra dina och din familjs duschvanor."

En sak som dock inte tas med i beräkningen är att jag kommer att spendera 13 timmar längre tid i duschen varje år. Dessa timmar hade jag istället kunnat ägna åt det här:

Frosta av kylen och frysen och dammsuga gallret på baksidan. Om man inte gör detta en gång om året ökar energiförbrukningen för dessa vitvaror med 25%. Kyl och frys drar normalt sett 900 kWh/år, så genom att göra detta sparar jag 225 kWh. Beräknad tidsåtgång: Fyra timmar.

Komma ihåg att stänga av TV:n ordentligt. En TV som bara stängs av med fjärrkontrollen drar 40 kWh mer per år än en som alltid stängs av med strömbrytaren. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Gå till affären och köpa lågenergilampor, och sedan byta ut de lampor jag har. Genom att byta mina tre 40 W lampor mot lågenergilampor från IKEA kommer jag att spara 217 kWh per år. Beräknad tidsåtgång: En timme.

Täta ytterdörr och fönster med silikonlister. 35 % av energiförlusten beror på fönster och dörrar, så genom att isolera fönstrena bättre kan jag spara 400 kWh om året. Beräknad tidsåtgång: Fyra timmar.

Stänga av datorn på nätterna istället för att köra standby-läge. Detta gör att det tar längre tid att starta och stänga av datorn, men ger en besparing på 59,9 kWh om året. Beräknad tidsåtgång: 30 minuter.

Cykla istället för att åka bil en gång i veckan. Det tar lite längre tid, är svårt att genomföra året runt men är väldigt miljövänligt! Genom att göra detta kan jag spara 250 kWh om året. Beräknad tidsåtgång: Tre timmar.

Vilken slutsats kan vi då dra av detta?

Om jag inte hade varit tvungen att spendera 13 timmar extra i duschen hade jag kunnat spara 1191,9 kWh/år genom dessa energibesparande åtgärder. Det är 930,9 kWh mer än vad jag tjänar genom att använda ett snålspolande duschmunstycke. Nu anser jag mig tyvärr inte ha tid med detta längre. Förlåt, miljön!

Källor: Energirådgivningen, Sundsvalls kommuns energispartips, Energirådgivarna.

Inga kommentarer: