20 maj 2007

Hembesök!

På söndagkvällen blev en kvinna rånad av två män som utgav sig för att vara från Jehovas vittnen, skriver SvD. Vem sjutton kommer på en sådan idé egentligen? Uppenbarligen fungerade det, men ... Varför inte dra till med bostadsrättsföreningen eller Bredbandsbolaget eller någonting annat som potentiella offer har sämre koll på? Jehovas vittnen är inte dem jag med minst eftertanke skulle släppa in i min lägenhet.

Med jämna mellanrum får vi däremot lappar i brevlådan med Botkyrkabyggens logga på, där det står att "datumet bla bla kommer XXX att utföra följande reparationer: ...". Sedan uppmanas vi lämna nycklar i de nyckelbehållare som sitter på dörren, för att nämnda arbetare ska ha tillgång till lägenheten. En gång blev jag väckt av att det kom in en tjock, norsktalande man i mitt rum som skulle byta ventil på mitt element.

Men hur många av er skulle inte, teoretiskt sett, kunna tillverka ett sådant dokument och stoppa det i valfri brevlåda med snobbigt efternamn? (Sedan gäller det visserligen att få tag på huvudnyckeln som går till nyckelbehållarna, men jag gissar att det går att lösa med skruvmejsel och våld om inte annat.)

Dessutom vet jag inte om jag har moral nog för att kunna arbeta hemma hos andra människor. Oavsett om det är rörmokare eller städare, nog hade tanken fallit mig in att dryga ut lönen lite genom att stoppa saker i fickorna? Jag hade inte varit så dum att jag plockat på mig en laptop, men alla sådana där småsaker som man ändå aldrig vet var man gjort av. 20-lappar, smycken som ligger och skräpar, snygga kylskåpsmagneter ... Och hur kul hade det inte varit att bara gå och läsa i folks bokhyllor och dvd-samlingar för att se vilka typer av människor de är?

Inga kommentarer: