16 september 2006

Hungriga affärsidéer

När det gäller mat har jag ganska många affärsidéer som jag inte kan förstå varför ingen har kommit på tidigare. Den första och äldsta är dagen efter-pizza. Jag vet inte hur det är med alla er andra, men jag tycker i alla fall att pizza är mycket godare dagen efter att man köpt den. Sådär när den har legat i kylskåpet över natten och osten har stelnat liksom. Därför tror jag att pizzeriorna skulle vinna på att baka lite för många pizzor varje dag, och sedan sälja dem kalla till lite lägre pris dagen efter! Kanske som frukost? Dessutom ser man inte hur flottigt och äckligt det är då, så det skulle bli värsta dietmaten...

En annan smart pizzagrej skulle vara telefonförsäljning! Fatta hur många som skulle köpa pizza när de kom hem alldeles utmattade från jobbet och telefonen ringer... "Hej, jag ringer från Pizzeria Lilla Tigern! Skulle det inte vara väldigt gott med en pizza just nu? Vi har fri hemkörning om du beställer minst två rätter..."

Appropå det kom Erik med den briljanta idén att ha en pizzabil, typ som glassbilen men ett rullande pizzabageri. Med egen melodi och allt! Så kan man åka runt och sälja pizzor till de stackars små barnen istället :) Det förvånar mig faktiskt att McDonalds inte redan har kommit på det konceptet. De skulle bara behöva köra runt med ett stort värmeskåp, och så kan de ha sin fåniga låt som signalljud över hela stan...

En annan sak som McDonald's borde testa är snabbmat á la Selectaautomaterna. Simpla värmeskåp där man kan stoppa in en tia och få ut en nästan varm cheeseburgare. Skabbigt som fan! Men vad gör man inte för en hamburgare klockan tre på natten i en förort där affärerna stänger klockan åtta...? Och av någon anledning skulle jag inte bli förvånad.

Inga kommentarer: