13 september 2006

Det är bra att rösta!

På söndag får man rösta om vilka man tycker ska bestämma i Sverige; förutsatt att man är 18+ och är eller har varit folkbokförd i landet. Det är bra! Om man vill får man rösta på sig själv. Eller så kan man rösta på någon annan som också är 18+ och är eller har varit folkbokförd i Sverige. Eller så kan man rösta på miljöpartiet för de tycker om nudlar och gröna skogar. "Vi lovar inte guld men gröna skogar" brukar de säga! Och det är inte så konstigt att de inte kan lova guld då, för många av skogarna här är ju bara gröna på sommaren. Det kommer att bli asdyrt att fixa så att de är gröna i fyra år! Å andra sidan är det nog bara att köra på med lite mer global uppvärmning så löser det sig automatiskt när vi importerat lite tropiska palmer.

Om jag hade ett parti så skulle mitt mål vara att alla ska vara glada. "Vi ska verka för att alla människor blir så glada som möjligt!" Punkt. Man behöver inte krångla till det så mycket liksom... Och så skulle jag ha en rosa tiger som symbol! Och istället för att dela ut halväckligt godis i min valstuga så skulle jag ha ett indiantält där man kunde få rosa sockervadd och glittriga bokmärken.

Annars så är det här med röstande någonting som är ganska bra, förutsatt att alla andra röstar som man själv vill. Oftast är folk tyvärr inte så smarta. Liksom... "Wooooh! Det är jättebra med sänkta skatter så att jag får 1000 kr mer i lön varje månad! Det spelar ingen roll att jag får betala 2000 kr mer för sjukförsäkring och skolavgift och SL-kort, jag får ju fortfarande mer i lön!" Det är precis som när affären lurar mig att köpa tre chokladkakor istället för bara en. De får mig att tro att det blir mycket billigare, men egentligen har jag ju betalat mycket mer än vad jag hade planerat från början! (Sen att jag ju fått tre gånger så mycket godis också är inte relevant i fallet...)

En annan sak med att rösta är att om någonting går åt helvete så kan man alltid säga "Men skyll er själva, det var ju ni som valde fel era puckon!". Synd att de allra flesta har en inställning som säger att någon annan ska lösa alla deras problem... Det är inte många som slagits av tanken att de själva kan gå upp i kommunfullmäktige om de vill att deras barn ska få godare skollunch eller att deras hund ska få en bättre rastplats. Jag tror att politiken skulle må bra av att bli lite mer jordnära, någonting som visar att det faktiskt bara är helt vanliga människor som sitter i riksdagen.

Det kanske skulle vara nyttigt om man halverade riksdagsledamöternas arbetstid, och skar bort sex sjundedelar av deras lön, så att de blev tvungna att öppet arbeta som städare, trädgårdsmästare eller glassbilschaufförer vid sidan av. Eller att man började ha ett riksdagssystem som påminner om jurytjänsten i USA, att alla människor i Sverige får turas om att gå på ett sammanträde lite då och då. Styret skulle visserligen bli väldigt slumpartat och osammanhängande, men det vore asballt! Val är fånigt och kostar pengar, låt alla vara med och bestämma istället! :)

1 kommentar:

Anonym sa...

I mången uttråkad stund har erik gjort sitt redan måttligt roande liv om möjligt värdelösare genom att surfa.. De senaste dagarna har varit en sådan stund på sina sätt, därav detta inlägg.
Det där med nudlar och palmer låter som en bra ide.. Jag menar, vem förstår sig ändå på det där med merdborgarskatt och arbetslöshet?