02 februari 2010

Årets andra teater - Grease

Av en vän fick jag en biljett till ett genrep av Grease som har premiär i övermorgon, så den här kvällen spenderades på Göta lejon med årets andra teater. Den här uppsättningen av Grease utspelar sig i Stockholm 1959, där Danne och Sanna spenderat sommaren ihop på Drevviksbadet. Sommaren tar slut, men mot alla odds blir radhuset i Farsta inte färdigbyggt utan Sanna med familj blir kvar i Rågsved. Skolan startar på allmänna läroverket, och ett känslofyllt år tar sin början.



En upphottad Volvo PV, tonårsfylla på Gubbängstivolit, ollade växelspakar och kärleken till Lasse Lönndahl gör den här showen så svensk den kan bli. All beröm till den stilöverföringen, som är den största behållningen av den här föreställningen. Resten är varken särskilt nytt eller originellt.

Det här var det första jag såg på Göta lejon och jag måste nog säga att jag hade väntat mig snäppet högre professionalitet i skådespelet. Men det är möjligt att dansen var extra tafatt såhär i genrepet, och att skådisarna helt enkelt inte brydde sig om att hålla sig i skymundan utan passade på att piffa upp kläder och skosnören mitt på scenen så fort strålkastaren pekade åt annat håll.

Marie Sernholt gör en tråkig gestaltning av Sanna, men så var Sandy en präktigt tråkig karaktär redan från början så det kan nog vara ohjälpligt. De mindre rollerna är mer livfulla och särskilt gillar jag den nya bilden av Lux-tjejerna, med ett par personer som gör intryck i både sång och skådespel.

Överlag var det en underhållande kväll som kändes väl värd tiden. Min personliga bedömning är däremot att detta inte är värt det ordinarie biljettprisett (500-600 kr) om man inte är ett stort fan av antingen Grease, svensk fjortisraggarkultur eller spexrevyer (eller har gott om pengar för den delen).

(Obs: Scenerierna lever inte alls upp till trailern för den delen, till skillnad från de pampiga effekterna på Stadsteatern).

Inga kommentarer: