05 april 2008

Big Love

De senaste dagarna har både DN och SvD skrivit mer om Fundamentalist Church of Jesus Christ of latter days saints. Det är en sekt med några tusen anhängare omkring Utah som leds av profeten Warren Jeffs, som just nu avtjänar ett tioårigt fängelsestraff efter att ha arrangerat en våldtäkt och ett bröllop mellan en 14-årig flicka och hennes äldre kusin. Jeffs förespråkar månggifte och säger sig själv ha ett 70-tal fruar. Eftersom sekten har ett tämligen lågt anhängarantal har detta lett till att incest är vanligt, liksom unga kvinnor som gifts bort till betydligt äldre män.

Anledningen till att jag tycker att dessa nyheter är så fascinerande är att jag verkligen gillar TV-serien Big Love. Ämnet aktualiserades av att min mor precis håller på att titta på den. Serien kretsar kring en polygamistfamilj, Bill Henrickson och hans tre fruar med tillhörande barn, som lever ett modernt och tämligen normalt förortsliv i Salt Lake City. Genom nära släktband mellan familjen och ledande medlemmar i FLDS spelar sekten en betydande roll i serien och vi får se på nära håll hur många av dess anhängare lever. När jag först såg serien trodde jag att det var påhittat för att se coolt ut på tv, men nu när jag läser mer och mer inser jag vilken bisarr och verklig värld det egentligen är som gestaltas. Big Love är ett hett tips för den som gillar dramaserier.

1 kommentar:

Anonym sa...

Big Love är verkligen asbra. :)