02 juli 2006

Tivoli

Idag har jag varit utomlands, mer utomlands än Skåne, för första gången på aslänge! Jag, Palmen, Linnea och Ville åkte till Danmark för att gå på Tivoli. Där åt jag rosa sockervadd och fick en blomma när jag fiskade i ankdammen (sådana där små badankor med magneter på huvudena som man ska fiska upp ur en bassäng, så har de olika färger på undersidan som visar vad man vinner). Sen vann jag ingenting när jag snurrade lyckohjul, trots att jag satsade på 7 båda gångerna. Men det var "vinst varje gång" för barn, så jag fick två stycken tigerbokmärken i alla fall!

Sen har jag åkt asläskiga karuseller! En var som slänggungan på Gröna Lund, bortsett från att de först hissade upp den 80 meter upp i luften. Värsta bra utsikt i alla fall... Köpenhamn är typ asstort! Tur att stället vi var på ligger tvärs över gatan från stationen, annars hade vi aldrig hittat dit.

Sen åkte jag bergochdalbana också, ganska många gånger. Den gick asuppochner och runt och fort och var typ livsfarlig. Det var bara två karuseller som jag inte åkte, av dem som vi inte var för långa för att få åka (det fanns ett lekställe med massa tigrar överallt, där det fanns en jättestor hoppkudde och massa kanor och sånt, men där fick man max vara 140 och så kort är inte jag!). Den ena var parisehjulet, för det var aslång kö dit och det såg så litet och fånigt ut att det inte var värt det. Den andra var någon asmysko grej som snurrade asfort och uppochner och verkade helt puckad, som Ville och Palmen åkte men som jag och Linnea struntade i (och det var nog tur det för killarna såg inte helt friska ut när de klev av). Det som är bra är att Ville inte vågade åka den traditionella karusellen med djur som man sitter på, så vi fick ändå lika många poäng till slut! Det som är dåligt är att kotte var aslångt ut på landet någonstans där det inte finns mottagning, istället för att följa med oss :(

Sen så blev jag asledsen över en sak; min gummigrej som jag har fått i en leksaksautomat och som blinkar i tre olika färger när man trycker på den har gått sönder just där snöret sitter fast. Så, nu är det bara en gummigrej som inte kan sitta fast på min väska för att snöret är loss. Det är dåligt! Men jag har fått en ny knapp... "The Deamon - I did it!" om den asläskiga bergochdalbanan.

När vi skulle åka hem åt vi en asstor glass också! Fem kulor i en strut, och sedan mjukglass ovanpå det. Jag åt asmycket, och det var gott, men man var tvungen att äta assnabbt för att hinna. Det sista smälte ändå på palmens tröja.

1 kommentar:

Anonym sa...

Go Tivoli!
Tivoli är bra, bättre än både Grönan och Bakken. Fast det är nog mest fördomar. ^^