01 november 2009

Tandborstvetenskap 30 hp









Alla som brukar titta på kommersiella tv-kanaler kan föreställa sig vilken enorm forskningsapparat som står bakom produktionen av rakhyvlar, rengöringsmedel och munsköljsprodukter. Det ska helst vara femdubbla rakblad, arton goda bakterier, vetenskapliga bevis och rekommendationer från hela yrkeskåren. I vetenskapens namn är bara produkt X god nog för dig och din kropp/ditt hem.

Idag skulle jag köpa ett par nya tandborstar. Vilket projekt! Det fanns inte en enda vanlig tandborste på hela hyllan. Prisspannet varierade från 27 kr upp till 55 kr för en vanlig analog tandborste. Jag tog två Aquafreshtandborstar ur det billigare spannet, som såg ut att vara enkla och likadana, bortsett från att olika färg var en praktisk utgångspunkt.

Nu när jag packade upp dem insåg jag att det inte alls var några vanliga tandborstar jag hade köpt. Det visade sig att jag råkat ta två tandborstar, till synes likadana, men av helt olika modeller och med vitt skilda egenskaper. Nu står jag inför valet om det är den rosa eller den gröna tandborsten som är bäst anpassad för mig och mina tänders behov. Vilken ska jag välja? Och hur stor hänsyn ska jag ta till min badrumsskåpspartners intressen i fördelningen?

Den gröna tandborsten, Aquafresh Max Active, har en avancerad kombination av X-vinklade borsthår och en flexibel topp. Den är designad för att ge en effektiv borstning av de bakersta tänderna samt mellan tänderna där det normalt sett är svårt att komma åt. Den har också ett specialdesignat behagligt skaft. Den unika flexibla halsen absorberar trycket och gör tandborstningen skonsam mot mitt tandkött.

Den rosa tandborsten, Aquafresh 3-Way Head, har ett unikt borsthuvud delat i tre delar som rör sig oberoende av varandra. Den anpassar sig och rengör ojämna ytor på tänder och tandkött och den tar bort plack grundligt och skonsamt. Den unika flexibla halsen absorberar trycket och gör tandborstningen skonsam mot mitt tandkött.

Uppenbarligen var det den skonsamma och flexibla halsen som förledde mig att tro att jag hade med två likadana tandborstar att göra! En sak jag borde reagerat på redan i butiken var att den rosa tandborstens förpackning har någonting som den gröna saknar: Ett 3d-klistermärke! Genom att vicka på förpackningen hade jag redan i affären kunnat se och förstå hur det unika borsthuvudet rör sig. Så ouppmärksamt av mig! Hur ska jag lösa detta svåra dilemma?

Läs även andra intressanta bloggar om , , .

Inga kommentarer: