11 januari 2007

Getter

Just nu är det mesta ganska tråkigt. Det finns dock en sak som jag har varit glad över i flera dagar nu och det är det här:

*** KLICKA HÄR! ***

Det är helt enkelt den bästa bild jag sett på aslänge! Liksom... Hur kom de upp??? Och hur ska de komma ner igen? Och varför ramlar de inte ner och slår sig...? (Och nej, den är inte fejk! Testa att googla på "Tree Goat" så hittar du massor av liknande bilder!)

Efter att ha pratat med alla jag känner om det här har jag tvingats ompröva alla mina fördomar om getter. Jag trodde att de var lika tråkiga som får, men med mindre fluff, och oj vad fel jag hade! Jag visste att de kunde studsa runt i berg, men träd...? De har inga händer att greppa med, så hur lyckas de? Och varför går inte grenarna av? En get borde trots allt väga ganska mycket!

5 kommentarer:

Felicia sa...

Getter är mycket roligare än får! Får bara bräker litegrann och äter mest hela tiden, fast ibland är dom kul, som när man ska hämta dom i hagen och så följer efter en, sen springer en joggare förbi, och då börjar dom springa efter honom istället.
Men tillbaks till getter, dom är jätteroliga, fast dom gillar inte att vara instängda, så man måste ha bra staket.. Man kan lära dom att hoppa hinder också, typ en meter kan dom hoppa, minst! Sen kan man köra in dom också, så dom kan dra en liten vagn ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/1/12/Tomte_by_Jenny_Nystr%C3%B6m.jpg/300px-Tomte_by_Jenny_Nystr%C3%B6m.jpg )! Och det är ju lite roligt, för om man tränar dom så dom blir starka nog så kan man åka runt i en liten kärra bakom! :D
Dom är värsta bra på att klättra, ninjagetter liksom, dom springer upp på väggar och trädstammar och studsar! Dessutom är getternas päls (till skillnad från fårens fluff) värsta lurigt! Det är vattentätt och tål massa, slitstarkt! Så förr i tiden så blandade man getragg (som det heter) och fårfluff och gjorde garn av! Av det garnet stickade man raggsockar sen! Som var varma hela tiden, även om dom blev blöta, men också slitstarka! Hur bra som helst faktiskt! Getter och får är så luriga tillsammans.

Anonym sa...

Getter <3

Anonym sa...

Det bevisar vad jag alltid har trott: getter och katter är släkt.

Anonym sa...

Men till getternas egna frihets fördel och även deras mentala hälsas är de inte i närheten så "cute and cuddly" som sina "släktingar". För övrigt så pälsar de mer, och de är antagligen svåra att förvara inomhus utan att man får sättta blöjor på dem eller anlita någon som går och städar 24-7

Anonym sa...

Hej Nina! Jag har utmanat dig... Kolla på min blogg för mer information och reglerna för utmaningen ;)
/Agnes