21 augusti 2008

Diskmedelsengagmang

DN skriver idag att disken engagerar mer än Ikea:

Diskmedlet Yes är Sveriges mest älskade varumärke. Motsvarande 2,5 miljoner svenskar säger sig tycka mycket bra om det. Folkliga möbeljätten Ikea kommer först på en tredjeplats.
Peter Wissing, vd för företaget som gjort undersökningen, berättar att han är förvånad över att diskmedel engagerar så mycket. Ett kanonbetyg för Yes, grattis dem, men på vilket sätt visar det här på engagemang? Det hade varit intressant att se om Yes hade hamnat i topp om deltagarna istället hade blivit ombedda att på fri hand nämna sina favoritmärken (istället för att få en lista med hundratals märken att ge ett omdöme på).

Diskmedel är nämligen en produkt som inte kan vara dålig på särskilt många sätt, speciellt inte när man talar om handdiskmedel. Antingen är det drygt och bra, eller så är det dåligt. Möjligen kan det vara något halvdant som man inte har en åsikt om, men det finns inte särskilt många olika faktorer som spelar in i den bedömningen. Därför känns det väldigt märkligt att jämföra diskmedelsserien "Yes" (som inte består av så oftantligt många produkter, även om de blivit fler med åren) med hela det spektra av personliga upplevelser som varumärket Ikea medför.

Jag skulle nog hävda att Yes har lite andra förutsättningar när omdömet inte behöver dras med PMS-dåligt kundbemötande från kassörskan, korkade konsumenter som inte kan följa byggnadsinstruktioner, tusentals olika produkter och en inte obetydlig mängd publicitet som påverkar människors åsikter.

Mer rimligt vore att jämföra Yes med Ikeas BILLY-serie. Eller att jämföra Ikea med Procter & Gamble som är företaget bakom Yes och som även ligger bakom Always, Gilette, Wella, Oral-B, Pampers och många andra varumärken som är kända i Sverige. Men bokhyllan Billy kanske inte står sig tillräckligt starkt för att vara ett riktigt varumärke?

Läs även andra intressanta bloggar om , .

4 kommentarer:

Dappe sa...

Än mer komisk ter sig undersökningen och företaget bakom när de nöjt konstaterar att
"Svinto har även gått ifrån att vara bara ett varumärke till att bli ett begrepp. - Folk kallar ju till och med sina frisyrer för svinto, säger Peter Wissing."

Verkar vara pålitlig konsult som tycker att varumärkesdegenerering är ok...

Anonym sa...

Men det står ju inget som tyder på att han är nöjd med det, han konstaterar ju bara att det är så. Varför tolkar du det som att han "nöjt konstaterar" eller skulle tycka att det är okej? Jag tolkade det inte alls så.

Nina sa...

Anonym: Va? Jag skriver att han är förvånad över det, inte att han är nöjd med det, vilket är precis det ordval DN använder.

Dappe sa...

Vi får väl hoppas att framför allt att ägaren av varumärket Svinto inte är nöjd! Att ett varumärke blir ett begrepp innebär inte att det är starkt. Min kommentar var lite väl snabb men den gällde enbart delen om Svinto, då vi inte har tillgång till något annat kring undersökningen så blir det lite "äpplen och päron" när DN är bussiga och tar in pressmeddelandet om firmans enkät. Jämför annars med andra "starka"(?) varumärken som Masonite, Jeep, Thermos mfl...
Att någon "tycker bra om", eller använder varumärket som begrepp betyder inte att varumärket är starkt - det var min enda poäng. Håll nu utkik och se i vilka andra media detta kommer in och med vilka rubriker - DN kunde ha gjort ett mer kritiskt jobb också.