06 november 2006

Att vara öppensinnad

Att vara öppensinnad är någonting som är ganska trendigt i dagens samhälle! Man ska vara öppen för att prova ny musik, anamma det senaste modet och testa alla coola inneställen. Man ska ge den nya regeringen en chans, ställa tillbaka klockan för vintertid, ha bögkompisar, äta rå fisk, spela nätpoker, övergå till det digitala tv-nätet och dessutom överleva snöchocken, diabeteschocken, chockomröstningen i Idol och allt annat som Expressen varnar för. Detta är dock saker som de allra flesta klarar av att vara öppna för, helt utan att ifrågasätta!

Idag bestämde jag mig däremot för att laga spaghetti med köttfärssås till frukost. Då möttes jag genast av en massa förskräckta reaktioner! "Kött är lunch!" "Brukar man inte äta mackor och yoghurt till frukost?" "Va? Nu?" "Ehh..."

Köttfärssås är helt enkelt en maträtt som folk spontant placerar i facket "lunch". Ett fack som förpassats till att enbart serveras mellan 11 och 13 på dagen; utan hänsyn till intagarens dygnsrytm eller ämnesomsättning. Vad är det som gör att människor idag har lättare för att acceptera att en person har en starkt avvikande sexuell läggning, än att man väljer att äta en måltid vid fel tid på dagen?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag äter i allmänhet lagad mat till frukost. Potatisgratäng och fläskfilé är väl ett något överdrivet undantagsfall (det tar så lång tid att laga ...), men spaghetti och köttfärs (-sås tycker jag inte om) fungerar helt klart. Eller kyckling. Eller någonting annat. Det brukar göra folk lite småupprörda.

//JJ

Felicia sa...

Precis! Samma sak när man går in på IRC när man precis har vaknat och säger "godmorgon" och får svaret "det är faktiskt eftermiddag/förmiddag/kväll/natt". Det är så fördomsfullt!

Anonym sa...

Gryyymt inlägg! (tur att google finns så man kan hitta gamla godbitar)

Mullepop sa...

Hej.. jag har inte heller problem med att äta sk. lunchmat till frukost. eller frukosmat vid middagstid :-) Många människor är så låsta i sina föreställningar att jag tycker personligen de berövar sin egen frihet. Jag tog en chokladbit en gång detförsta jag gjorde när jag vaknade.. svärmor ba "en chokladbit till frukost :O" totalt i chock haha. Och jag ba "ja" och tyckte synd om henne. tänk om hon var sugen på det på morgonen men liksom mentalt hindrade sig? :P kolla gärna in min blogg!

Unknown sa...

HÄRLIGT HA EN TREVLIG HELG! .